Home » Nieuws » Toelichting van minister VenW op onderzoek Kracht van Utrecht

Nieuws maart 2010


Toelichting van minister VenW op onderzoek Kracht van Utrecht

geplaatst op 17 maart 2010

In het notaoverleg van 14 december 2009 heeft minister Camiel Eurlings de Kamer toegezegd aan te geven hoe hij in de planstudie Ring Utrecht met het alternatief Kracht van Utrecht is omgegaan. Dat deed hij op 4 maart 2010 met een brief aan de voorzitter van de Tweede Kamer.

 

Hier kunt de brief van minister Eurlings downloaden.

 

Samenvatting

Naar aanleiding van de motie Vendrik is de Kracht van Utrecht direct in de lopende MER 1e fase als volwaardig alternatief onderzocht. In overleg met de opstellers is het alternatief Kracht van Utrecht uitgewerkt, zijn de verkeerskundige effecten berekend en de investeringskosten geraamd. Uit het onderzoek blijkt dat het alternatief Kracht van Utrecht niet het knelpunt op de Ring Utrecht oplost. Het alternatief Kracht van Utrecht kent wel interessante elementen. Veel van deze elementen worden door rijk en regio opgepakt. Bijvoorbeeld binnen het regionaal VERDER-pakket (met maatregelen voor de fiets, het OV en mobiliteitsmanagement), het actieprogramma regionaal OV en het actieplan ’Groei op het spoor’. Andere elementen zijn in studie genomen, zoals de verhoging van de treinfrequenties binnen het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) en een tramnetwerk in Utrecht binnen het Toekomstbeeld OV ‘Rail als drager van het OV-systeem’.

 

In de brief is nader toegelicht waarom er een planstudie Ring Utrecht is gekomen, hoe de planstudie wordt aangepakt, waar de Kracht van Utrecht uit bestaat en welke elementen hiervan al worden opgepakt, hoe de Kracht van Utrecht als volwaardig alternatief in de planstudie is onderzocht, wat de resultaten daarvan zijn en hoe het vervolgproces eruit ziet.


Deel dit nieuwsbericht: