Home » Nieuws » Filetopper ontlasten met extra rijstroken

Nieuws oktober 2008


Filetopper ontlasten met extra rijstroken

geplaatst op 2 oktober 2008

UTRECHT/AMERSFOORT - Drie rijstroken op de A28 tussen Utrecht en Leusden-Zuid en twee rijstroken en een spitsstrook aan de linkerkant van de rijbaan op het deel tussen Leusden-Zuid en Hoevelaken.
 

Als het aan snelwegbeheerder rijkswaterstaat ligt, is dat de toekomst van de tak van knooppunt Hoevelaken, die de afgelopen jaren omhoog kroop in de hitlijst van files. Samen met mogelijke alternatieven ligt het idee voor het traject Utrecht-Amersfoort tot 10 november ter inzage voor inspraak.

De snelweg telt nu twee rijstroken in beide richtingen, met een spitsstrook tussen Den Dolder en Utrecht. En dat is niet genoeg om alle verkeer in de spits te laten doorrijden. Het streven is om automobilisten in de drukste uren hoogstens anderhalf keer zoveel reistijd kwijt te laten zijn als in rustige uren.

Nu is dat in de avondspits tussen Rijnsweerd en Hoevelaken 2,27 keer langer dan buiten de spits, en in de ochtendspits in omgekeerde richting 1,46 keer zo lang. Bovendien frustreren de opstoppingen de snelwegen A1 en A27 en de onderliggende provinciale wegen, en laat geluid en luchtkwaliteit te wensen over.

Rijkswaterstaat voorspelt dat de fileproblematiek op de A28 verder toeneemt als er niets gebeurt en komt daarom met een plan om de automobilist meer ruimte te geven. Voor het tracé tussen Leusden-Zuid en Hoevelaken is het nu niet mogelijk om een gewone derde rijstrook aan te leggen zonder grond aan te kopen. Daarom wordt gedacht aan een spitsstrook aan de kant van de middenberm. Die gaat op drukke momenten open. Zo'n tijdelijke optie is ook wel zo slim met het oog op grootscheepse aanpak van knooppunt Hoevelaken, is het idee. Op het traject tussen Utrecht en Leusden is het wel mogelijk om zonder aankoop van grond een extra rijstrook aan te leggen.

Alternatieven voor het idee zijn volgens de snelwegbeheerder niets doen, niets doen maar wel een pakket van andersoortige maatregelen nemen (bijvoorbeeld op het gebied van ov, het bevorderen van telewerken of flexibele werktijden ...) of het zogenoemde Meest Milieuvriendelijke Alternatief afwachten, dat moet voortkomen uit onderzoek naar de andere opties.

Totdat duidelijk is wat er met de A28 gaat gebeuren, gaat onderhoud gewoon door. Dat betekent dat er deze herfst gewoon asfalteringswerk plaatsvindt. Volgens planning kan een mogelijke uitbreiding van de weg in 2011 starten.

 


Deel dit nieuwsbericht: